Pengikut comel saya :)

Link Exchange HERE !


Jangan Ada Benci

Di pagi Isnin yang indah ,
dengan gaya ala busuk dan comel , aku terus hadap pc ni , nak taip entry hari ni.

Actually aku nak shared skit pasal maksud benci ni.

Apa tu benci?

Nak tau tak , benci ni la selalu ada dalam hati kita tiap tiap hari.
Benci nak makan sayur , benci org tu, benci nak mandi hari-hari ,
macam macam lagi.

Bila kita benci je , kita luah macam macam tempat, kat org kita syg , kat org kita percaya,
kalau nak attention satu dunia , mestilah kat FACEBOOK.

Bila kita benci , kita secara tak lgsung sbnrnya dah bermusuh dgn dia. :)

Hadis Nabi pnh cakap, xelok benci membenci sesama manusia. :)
Lagi satu , bila kita rasa benci , kita mesti terCARUT . Opsss , stop carut carut!

Kenapa? Sebab :

Tidak ada sesuatu pun yang lebih berat di dalam timbangan orang mukmin di hari kiamat kelak melebihi timbangan budi pekerti yang baik. Sesungguhnya Allah sangat benci kepada orang yang keji dan suka bercakap dengan percakapan yang kotor.


Kalau musuh , mestilah tak bertegur sapa kan?

Korang harus ingat , 
Dalam sepotong hadis yang dikeluarkan oleh Imam At-Tirmizi, diceritakan daripada seorang sahabat Nabi saw yang bernama Abu Ayyub Al-Ansari bahawasanya Nabi saw bersabda, 
لا يحل لمسلم أن يهجر أخاه فوق ثلاث , يلتقيان فصد هذا ويصد هذا ,
وخيرهما الذى يبداء بالسلام

Maksudnya : 
Tidak halal bagi seorang Islam itu tidak menegur sapa saudaranya lebih daripada tiga hari, berjumpa keduanya maka berpaling seorang ke tempat lain dan seorang lagi ketempat lain. Yang lebih baik daripada dua orang ini ialah siapa yang memulakan salam

Kalau benci sgt pun , kurang-kurang jgn buat musuh , kita tegur laa biasa biasa , plg best pun bg slm :)

Akhir kata , aku bukan org yg terbaik di sisi Tuhan  Aku cuba yg terbaik untuk memperbaiki diri.

Aku menegur mana yg patut, kalau salah , kasar bahasa , maafkan aku . :) 

Bak kata Casey , JANGAN ADA BENCI

Err , jap xknl eh Casey ?

Tgk VC bawah . Salammm :)





No comments:

Post a Comment