Pengikut comel saya :)

Link Exchange HERE !


Katakan YA pada dunia COUPLE .


Sejak akhir-akhir ini , Lyla sangat kerap melihat pelbagai page di facebook dimana golongan ini amat keras menentang hubungan COUPLE kerana sesungguhnya bagi mereka COUPLE tiada dalam istilah islam.Tak percaya google je page yang sangat anti pada dunia COUPLE
Tak kurang jugak banyak kaki blogger sangat sangat suka mengupas isu COUPLE ini. Ya , sila baca habis dulu , baru komen okey . 

Lyla tau ramai tercari cari formula mencari JODOH dengan lebih baik tanpa menggunakan couple ini. 
Wahai pembaca sekalian ,  keinginan untuk bercinta semestinya ada . Tipulah kalau tak ada , sebab kita memang kna cari pasangan atau istilah baratnya SOULMATE untuk kita ciptakan sebuah keluarga bahagia.
Perasaan untuk bercinta memang wujud .

Untuk mencari soulmate terbaik , kita harus lalui proses PERKENALAN . Kita kena lalui sebab itu adalah salah satu fitrah manusia bila melihat lelaki / wanita hot , terus berkenan , rasa nak bercakap je dengan dia kan?
Itu kna kena buat proses PERKENALAN tapi di ingatkan berpada bila berkenalan , karang berkenalan dengan ORANG GILA , kan susah nanti . heheh .

Ingat semua , walaupun kita kata IN RELATIONSHIP kat facebook atau pun bagitahu orang yang :
"weh , aku couple dengan dot dot tu"  
Tapi di ingatkan status kita sebenarnya masih single . Walaupun kita kata 
"Oh My Heart just been taken by bla bla" 
Tapi diri ini masih single dipandang Allah . :)

Selepas kita sudah pun mengenal hati budi mereka , dan berharap inginkan si dia menjadi soulmate seumur hidup semati , silakan COUPLE dengan si dia dengan menggunakan kaedah NIKAH . Heyy , bila kita NIKAH , nak buat apa pun boleh . Kan kan ? Heeee .

Oleh itu , islam benarkan kita sang jejaka melihat suri hati kita yang akan bersama selamanya nanti semasa kita melalui proses PEMINANGAN . Bak kata hadis riwayat  ini :

Jika terlintas di hati seseorang untuk melamar perempuan, maka diharuskan untuk dia melihatnya (perempuan yang ingin dilamar). (Hadis riwayat Abu Daud)

Dari Al-Mughirah bin Syu'bah, Nabi S.A.W bersabda: (ketika beliau melamar seorang perempuan) "Lihatlah kepada perempuan tersebut. Sesungguhnya perbuatan itu akan menimbulkan perasaan kasih sayang dan satu hati antara kedua-duanya". Hadis diriwayatkan oleh Imam Tirmizi


See ? Islam juga sebenarnya sangat titik beratkan citarasa umatnya bila mereka ingin berkahwin  dengan pilihannya.



Wahai pembaca , sila lah , bercinta lah sepuas-puasnya, COUPLE sepuas-puasnya, dengan suami atau isteri anda yang sah..tak siapa pun yang nak marah.


Bagi yang merasakan diri mereka tidak mampu, maka jadikanlah diri anda mampu dengan memberikan fokus anda kepada perkara yang membuat anda mampu terlebih dahulu. Jangan fikir  negatif sangat tentang kemampuan ini kerana Allah S.W.T telah pun berfirman:


"Dan nikahkanlah orang-orang yang masih membujang di kalangan kamu dan juga orang-orang yang layak menikah dikalangan hamba sahaya kamu laki-laki dan perempuan, jika mereka miskin Allah akan memberi kemampuan kepada mereka dengan kurniaannya.Dan Allah maha Luas (Pemberiannya),lagi Maha Mengetahui" (QS Annur :32)

Nampak tak ? Ini adalah hakikatnya . Dari hidup bersendirian , akhirnya dapat hidup sehidup semati bersama si dia yang dicintai ,  Lagi senang , SINGLE turn over to COUPLE . That's the reality !

Masih tak yakin ? Come on lah , ayat Quran Allah turunkan , masih tak yakin ? Ada benda lain ke boleh yakinkan kita selain kitab Allah yang suci ini ?

See this :

Dari Abu Hurairah r.a Rasulullah bersabda, “ 3 golongan yang akan selalu di beri pertolongan oleh Allah ialah seorang mujahid yang selalu memperjuangkan agama Allah swt ,seorang penulis yang selalu memberi penawar dan seorang yang menikah demi menjaga kehormatan dirinya” (Hadith riwayat Thabrani) dikeluarkan oleh Ibnu Abi Hatim, dari Ad Dur Al Mantsur)

Inilah keistimewaan islam , memberi fakta terbaik buat umatnya . 

Bagi yang masih ,muda remaja , masih lagi belajar ,  silalah fokuskan tanggungjawab anda terhadap dunia pelajaran dahulu sebelum anda masuk ke dunia couple ini . Jangan nak fikir banyak sangat bila kita tak ada sesiapa , and dok kata " Alaa , ade ke nak aku?  " .
Insya-Allah , kita mesti dapat jumpa punya . Kita semua handsome dan menawan , tiada yang buruk :)

Fikirkanlah juga , ibu bapa lah peneman setia kita selepas Allah s.w.t dan bakal suami/isteri kita . 

Jangan dok sekilas pandang saja melihat istilah yang Lyla dah berikan . Istilah itulah yang akan kita hadapi dalam kehidupan seharian kita  .

Remember :

"Dan segala sesuatu Kami ciptakan berpasang-pasangan supaya kamu mengingat akan kebesaran Allah." (Adz-Dzariyat: 49)

Dan Kami (Allah) jadikan kamu berpasang-pasangan. (An-Naba:8)



PLEASE , CHANGE OUR MIND , AND WE CAN RULE THE WORLD ! 



p/s : if saya salah , maafkn saya .:)






7 comments:

  1. Suatu olahan yg sangat baik bagi meringkaskan teks asal yg dikatakan sangat panjang. I Like it, Good job! :)

    ReplyDelete
  2. nice entry
    visit me back (optional)
    createsendiri.blogspot.com..tq:]

    ReplyDelete
  3. ArjunaSetia : Yup , entri asal dia sgtlah panjang , jadi saya ciptakan sendiri entri asal tu mengikut acuan saya sendiri . Tq for like it :)

    Ira : hehehe thx u :)

    Sara Akasha : Tq :)

    ReplyDelete